Ifølge The Verge planlægger Facebook af ændre firmanavn i næste uge. Det sker for at opbygge fokus på MetaVerset.
Det er det kommende navneskift, som administrerende direktør Mark Zuckerberg planlægger at tale om på virksomhedens årlige Connect konference den 28. oktober. Men Zuckerberg kunne afsløre før, at det er beregnet til at signalere tech gigantens ambition om at være kendt for mere end bare sociale medier og alle de sygdomme, det medfører. Omlægningen vil sandsynligvis placere den blå Facebook-app, som et af mange produkter under et moderselskab. Det moderselskab skal føre tilsyn med grupper som Instagram, WhatsApp, Oculus og mere.
Ordet “Metaverse” består af præfikset “meta” og stammen “vers”; udtrykket bruges typisk til at beskrive begrebet en fremtidig iteration af Internettet, der består af vedholdende, delte, virtuelle 3D-rum, der er knyttet til et opfattet virtuelt univers.
– Wikipedia
Facebook har over 10.000 ansatte, der bygger forbrugerhardware.
The Verge skriver yderligere, at Facebook allerede her mere end 10.000 ansatte, der bygger forbrugerhardware som AR-briller, som Zuckerberg tror på i sidste ende, vil være lige så allestedsnærværende som smartphones.
Et rebrand kan også tjene yderligere ved at adskille det futuristiske arbejde, som Zuckerberg er fokuseret på. Dette er fra den intense granskning, som Facebook i øjeblikket er under, grundet måden hvorpå dets sociale platform fungerer på i dag.
Facebook vil ikke være det første tech firma, der ændrer sit firmanavn. I 2016 lavede Google det samme trick og reorganiserede Google under et holdingselskab ved navn Alphabet. Snapchat rebrandede også sig selv ved at omdøbe det til Snap Inc., så de kunne kalde sig selv et kamerafirma og debuterede med sit første par Spectacles kameraglas.
Komplicerende spørgsmål er, at selvom Facebook i høj grad har promoveret ideen om metaversen i de seneste uger, er det stadig ikke et begreb, der er bredt forstået. Udtrykket blev oprindeligt opfundet af sci-fi-romanforfatteren Neal Stephenson for at beskrive en virtuel verden, folk flygter til fra en dystopisk, virkelig verden. Nu bliver det vedtaget af et af verdens største og mest kontroversielle virksomheder – og det skal forklare, hvorfor dets egen virtuelle verden er værd at dykke ned i.
Kilde: